Activiteit Forums Vragen bij Chirurgie Cursussen Tandenstokers Antwoord op: Tandenstokers

  • Geert Paes

    Beheerder
    5 januari 2023 at 18:20

    Hahaha, Kim, inderdaad met dat artikel kan je eigenaars heel snel overtuigen!! Er zijn een paar echt enge case reports van erge complicaties tgv tandenstokers. Uiteraard zijn dat wel de uitzonderingen, maar het zal maar je hond wezen!

    Wat je vraag betreft ivm endoscopie doen na eten van vreemd voorwerp: het klopt dat bij deze dieren de maag vaak bomvol zit en dat dat het heel moeilijk kan maken om het vreemd voorwerp te vinden. Zeker als het iets kleins is (en van hout) zoals een tandenstoker! Wanneer het om een groot vreemd voorwerp gaat, waarbij ik niet zo bang ben dat het zal doorschuiven naar het duodenum dan raad ik ook vaak aan om de hond toch even 12 uur te laten vasten zodat de maag leeg is wanneer ik erin duik 😉 Maar soms wil je toch onmiddellijk gaan scopen (wanneer je bang bent dat het wel kan doorschuiven naar het duodenum) en in deze gevallen moet je dan soms een beetje creatief zijn. Ik heb al gevallen gehad waarbij ik bijna brokje voor brokje eten met een grijpertje aan de kant moest leggen om zo het vreemde voorwerp te vinden 😉 Het kan dus wel, maar het is niet aangenaam 😉

    Fijn dat je labrador het voorlopig goed doet! Heb je aan de eigenaar gevraagd om de ontlasting in de gaten te houden? Ik vind het wel prettig om te weten of die tandenstokers eruit komen of niet!

    Groetjes

    Geert