• Posted by Ziggy Hoskens on 26 februari 2024 at 13:02

    Goedemorgen

    We hadden een discussie op de praktijk en ik had een vraag waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.

    Wij wassen onze operatievelden met Baktolin-zeep, waarna we ontsmetten met een combinatie van chlorhexidine en alcohol. Wij verdunnen zelf ecutan (chlorhexidine) met 96% alcohol. Ik had ergens gehoord (misschien hier, ik ben het even kwijt) dat ecutan na 10min al geïnactiveerd wordt, na mengen met alcohol. Kan iemand dit bevestigen en zo ja, heeft iemand daar wetenschappelijk bewijs van?

    Alvast bedankt!

    mvg

    Ziggy Hoskens

    Joachim Proot antwoordde 1 maand, 3 weken geleden 2 Gebruikers · 1 Antwoorden
  • 1 Antwoorden
  • Joachim Proot

    Beheerder
    4 maart 2024 at 01:39

    He Ziggy,

    Het is prima om de huid eerst “huishoudelijk” schoon te maken met baktolin zeep en daarna te ontsmetten met een combinatie van chlorhexidine en alcohol. Een aantal commercieel beschikbare producten bestaan uit 70% isopropyl alcohol en 2% chlorhexidine (bijvoorbeeld chloroprep). Ik zou persoonlijk ofwel een commercieel product gebruiken waar de verhoudingen exact kloppen (zoals chloroprep), of eerst de huid desinfeteren met verdund chlorhexidine (met water) gevolgd door 70% isopropyl alcohol oplossing. Zelf chlorhexidine verdunnen met alcohol kan leiden tot ongewenste concentraties. Chlorhexidine wordt niet door alcohol geinactiveerd maar kan wel door bepaalde anionische bijproducten uit alcholol-rubs worden geinactiveerd (zie de volgende paper: Inactivation of chlorhexidine gluconate on skin by incompatible alcohol hand sanitizing gels – ScienceDirect).

    Groetjes,

    Joachim

Log in om te reageren.

Begin van Discussie
0 van 0 antwoorden Juni 2018
Nu