Activiteit Forums Vragen bij exoten cursussen: rat, cavia, konijn en en reptielen Vragen bij cursus ‘help een vogel op consultatie’

  • Vragen bij cursus ‘help een vogel op consultatie’

    Posted by Anne Marie Hamersteen on 6 april 2024 at 05:46

    Hallo,

    Zojuist heb ik de cursus ‘help een vogel op consultatie’ afgerond. Heel fijn dat deze aangeboden werd, veel van opgestoken! 🙂

    Ik heb nog enkele vragen voor de lesgever:

    – Wat is de beste manier om een vogel met midazolam te sederen? Ik heb dit namelijk wel eens geprobeerd met druppels in de neus, maar eigenlijk altijd met onvoldoende effect. Dus wellicht doe ik iets niet goed (geef ik te weinig, dien ik het niet goed toe..?)

    – Even ter controle of ik het goed begrepen heb; bij nierfalen heb je een verhoogd urinezuur en is de BUN normaal. En bij uitdroging zijn beiden verhoogd?

    – Hoe kan je het beste calcium supplementeren, ivm het risico op te veel te geven?

    – Hetzelfde voor vitamine A. Met groene groenten is dus al veel op te lossen, maar geef je in in een patiënt met duidelijk hypo beeld hiervan dan nog medicatie bij?

    – We lopen regelmatig tegen dit probleem aan op onze praktijk: wat is de beste behandeling tegen coccidiën bij leggende kippen? Want ik begreep uit de cursus dat zowel toltrazuril als tmp/s kunnen. Maar bv Coccinox mag weer niet worden gegeven bij leggende dieren. Welke dosering, welk middel, en evt behandeling herhalen adviseert u?

    – Wat is de gemiddelde werkingsduur van deslorin, en de beste injectieplaats hiervoor?

    Heel hartelijk bedankt!

    Anne Marie

    Dieter Everaert antwoordde 3 weken, 4 dagen geleden 2 Gebruikers · 3 Antwoorden
  • 3 Antwoorden
  • Dieter Everaert

    Gebruiker
    6 april 2024 at 06:10

    Beste Anne Marie,

    Hier zijn de antwoorden op je vragen:

    1. Wij kijken naar hoe we met zo min mogelijk stress de vogel kunnen behandelen: ofwel neusdruppels ofwel IM injectie. Dosering minstens 1 mg/kg, afhankelijk van het ras.

    2. Klopt

    3. Wij raden aan om elke vogel een UV lamp te geven en daarnaast calciumglubionaat of calciumcarbonaat te geven, bv calcium reptile, maar er zijn massa merken op de markt. Bij ernstige problemen beginnen we met zolcal F, waar ook Vit D bijzit.

    4/ Vit A geef ik enkel bij door groene groenten of lokaal oogzalf.

    5. voor kippen is baycox geregistreerd.

    6. Werkingsduur van suprelorin is erg afhankelijk van het ras. Bij kippen meestal 1 implantaat per seizoen, voor papegaaiachtigen meestal 3-4 maanden per implantaat.

    Indien je nog vragen hebt, laat maar weten!

    Dieter

  • Anne Marie Hamersteen

    Gebruiker
    6 april 2024 at 06:12

    Beste Dieter,

    Bedankt voor de antwoorden:

    Ik had nog wel even een paar aanvullende vragen nav de antwoorden wat me nog niet helemaal duidelijk was:

    – Maakt het nog uit hoeveel calcium je bij supplementeerd, maw kan je bij een niet-leggend dier te veel geven?

    – Betreft de Baycox. Want deze is (in Nederland althans) niet geregistreerd voor leghennen, want ook dit is weer toltrazuril. Is dan het advies altijd tmps? En wat is de achterliggende reden van de toltrazuril en leggende kippen? Is dit puur door wetgeving in productiedieren, of gebrek aan onderzoek dat het niet mag voor eieren? Of tast het iets aan/is het schadelijk voor het legapparaat van de kip?

    Anne Marie

  • Dieter Everaert

    Gebruiker
    6 april 2024 at 06:14

    Beste Anne Marie,

    Wat betreft calcium supplementatie hou ik telkens de standaard dosis aan van: Calcium 100 mg/kg/d

    Wat betreft toltrazuril: Toltrazuril heeft gewoon met wetgeving te maken, owv residuen in de eieren.

    Vriendelijke groeten,

    Dieter

Log in om te reageren.

Begin van Discussie
0 van 0 antwoorden Juni 2018
Nu